3.8.2007

Pekan palautetta

Pekka ei reagoinutkaan niin agressiivisesti kuin olin saattanut kuvitella: Pikemmin kypsästi 'Taonsa' löytäneenä - mikäli tie yleensä on löydettävissä (kyseisen ajatteluperinteen mukaan).


"Moron,

Mistäs sää ny sait päähäs alkaa pitää tätä blogi-hommaa?

Toisaalta täytyy ihailla sun impulsiivisuutta käydä käsiksi uusiin asioihin (esim. juuri blogi ja Yi Quan), mutta varjopuolena siinä taas tietynlainen lyhytjännitteisyys asioiden kanssa. Sää vähän raapaset pintaa ja sitten vaihdat johonkin toiseen uuteen juttuun. Tai ainakin mää nään asian niin.

Eihän sitä kyllä oo missään sanottu, ettei näin saisi toimia kuten toimit. On mussakin jonkin verran samaa havaittavissa. Mutta näin iän myötä kun mää löydän jonkun tosi mielenkiintosen jutun, niin haluan ottaa siitä selvää perinpohjin. Esimerkkeinä juuri Yi Quan ja tähtitiede. Filosofia on hiukan jäänyt taka-alalle, mutta en sitäkään tule koskaan hylkäämään.

Kun haluaa perehtyä joihinkin asioihin paremmin niin aika vaan ei riitä kaikkeen ja pitää tehdä valintoja. Ja mää valitsin Yi Quanin ja tähtitieteen ja filosofia jää totta puhuen niiden varjoon. Mutta kyllä mää filosofiasta sain/saan ihan hyviä juttuja omaan ajatteluuni. Ja opettihan se mulle sen, etten ole humanisti.

Mulle tuntuu kumman hyvin sopivan noi Taolaiset ja Buddhalaiset jutut. Aika jännää, että ihan toiselta puolen maapalloa ja ihan toisesta kulttuurista tulleet jutut tuntuu kotoisammilta kuin esim. kotoinen kristinusko.

Siihen kun lisää mun osittaisen mieltymyksen länsimaiseen positivismiin ja toisaalta taas taipumuksen Wittgenstainin myöhäisfilosofian relativismiin, niin aika soppa on kasassa.

Mutta se on mun soppa ja ihmeen hyvin se mulle maistuu ja sopii. Ilmeisesti se on mun Tao. Ja tottakai, kuten maantiellä autolla ajaessa, ei tiekään pysy aina samanlaisena vaan vaihtelee jatkuvasti. Näin ajattelen omasta Taostani, se kaartaa ja kiemurtelee mutta siitä huolimatta se on se jokin jota mää seuraan.

Se on mun Tao. Jokainen kiipeää samalle vuorelle, kaikkien täytyy vaan etsiä sinne oma reitti. Siinä se elämän salaisuus mun mielestä on.

Pekka"

Ei kommentteja: